Popular Post

Posted by : Unknown Kamis, 21 November 2013







Ramai orang bertanya, bagaimana hendak membuat latar belakang menjadi blur pada gambar potret? Sebenarnya caranya mudah dan tidak kurang dari tiga langkah. Sebelum itu, hempa memerlukan kamera DSLR, kerana kamera DSLR memiliki sensor besar dan hempa dapat menukarkannya dengan lensa potret. Walaupun demikian, hempa boleh mencuba menggunakan kamera compact walaupun hasilnya kurang memuaskan.

Langkah Pertama: Set zoom hempa ke titik maksimum

Contoh, bila hempa memiliki lensa 18-55m, maka set zoom lensa hempa ke 55mm. Bila hempa memiliki lensa telephoto zoom, seperti 55-250mm, ini lebih baik lagi. Pakai lensa ini dan set zoom lensa hempa ke 85mm sampai 135mm. Rentang fokal ini ideal untuk gambar potret

Langkah Kedua: Posisikan model hempa sejauh mungkin dari latar belakang

Semakin jauh jarak antara latar belakang dengan model dibanding jarak model ke kamera, semakin blur latar belakang kamera.

Langkah Ketiga: Set bukaan / aperture lensa hempa sebesar mungkin

Semakin besar bukaan semakin blur latar belakangnya, bila hempa memiliki lensa 18-55mm f/3.5-5.6. Maka, set bukaan hempa ke f/5.6 (ini bukaan maksimum di rentang fokal 55mm.
Kalau hempa tak puas dengan hasil lensa 18-55mm, aku sarankan untuk membeli lensa 50mm f/1.8 atau 85mm f/1.8.Walaupun lensa tersebut tidak boleh zoom, tapi maksimum bukaan sangat besar, sehingga lebih sesuai untuk foto potret.



Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Ilmu Anggia Sepsian Putra - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -